Bilim insanlarından ışık manipülasyonunda "twistronics" atılımı

Twist ve electronics kelimelerinin birleşimi olan Twistronics, grafen gibi iki boyutlu malzemelerin katmanları arasındaki açının, elektriksel özelliklerini nasıl değiştirebileceği üzerine yapılan çalışmalara deniyor (Advanced Science Research Center, CUNY)

Bilim insanları, "twistronics" diye bilinen kavram sayesinde ışığın akışını aşırı şekillerde manipüle etmeyi başardı.

Uluslararası araştırmacı ekibi, ışığı bir hayli alışılmadık şekillerde manipüle etmek için ultra ince, iki boyutlu malzeme molibden trioksit katmanlarını döndürmede bu tekniği kullandı.

Işık nesnelerin etrafında dolaşırken genelde kırılarak yayılır ama ekip 1,1 derecelik bir "sihirli büküm açısı" kullanarak optik kırınımı önleyebildi.

Bu, istenen dalga boylarında, sıkı odaklanmış bir ışında güçlü bir ışık yayılımı sağladı. Bu da nanobilim ve fotonik teknolojileri için ideal bir özellik.

Keşif, biyosensörlerden yüksek hızlı ve düşük enerjili bilgisayarlara kadar birçok konuda büyük ilerlemelere yol açabilir.

Kırınımın azaltılması, optik mikroskop yoluyla nano ölçekli görüntülerin çözümlenmesini de çok daha kolay hale getiriyor.

The Graduate Center'da Einstein Fizik Profesörü ve New York Şehir Üniversitesi İleri Bilim Araştırma Merkezi'nin Fotonik İnisiyatifi'nin kurucu direktörü Andrea Alù, "Fotonlar, yani ışığın kuantumu, elektronlardan çok farklı fiziksel özelliklere sahip olsa da ortaya çıkan twistronics keşfiyle merakımız uyandı. Bükülmüş iki boyutlu malzemelerin ışığa olağandışı nakil özellikleri vererek foton temelli teknolojilere yarar sağlayıp sağlamayacağını öğrenmek istedik" dedi.

Bu fenomeni açığa çıkarmak için ince molibden trioksit katmanları kullandık. Bu katmanlardan ikisini üst üste istifleyerek ve göreceli dönüşlerini kontrol ederek ışık yönlendirme özellikleri üzerinde kayda değer kontrol gözlemledik.

Singapur Ulusal Üniversitesi'nden Profesör C. W. Qiu şunları ekledi:

Çalışmamız, fotonlara uygulanan twistronics tekniğinin ışık temelli teknolojilerde gerçekten heyecan verici fırsatlar açabileceğini gösteriyor ve bu fırsatları keşfetmeye devam etmekten heyecan duyuyoruz.

Çalışmanın sonuçları bu hafta Nature dergisinde yayımlandı.

Independent Türkçe için çeviren: Ata Türkoğlu