Devekuşu gibi koşan prehistorik timsah keşfedildi

Yeni türe Batrachopus grandis adı verildi

(Kyung Soo Kim, Chinju Milli Eğitim Üniversitesi)

Güney Kore'deki paleontologlar devekuşu gibi koşan, nesli tükenmiş bir timsah türünü açığa çıkaran fosilleşmiş ayak izleri buldu.

Perşembe günü yayımlanan çalışmada ayak izlerinin 110 milyon yıldan önceye dayandığı kaydedildi.

Araştırmacılar izlerin düz bir çizgide ilerlemesi nedeniyle hayvanın iki ayak üstünde durduğunu anladı.

Yeni türe Batrachopus grandis adı verildi.

BBC'ye konuşan, makalenin yazarlarından Martin Lockley, "İnsanlar timsahları pek bir şey yapmayan hayvanlar olarak düşünmeye meyilli; tüm günlerini Nil'in veya Kosta Rika'daki nehirlerin kıyılarında tembellik ederek geçirdikleri düşünülüyor " dedi.

Kimse, bu yaratık iki ayak üstünde dursa ve devekuşu veya T. rex gibi koşabilse nasıl olurdu diye kendiliğinden düşünmez.

Yaratığın varlığına dair çıkarım tamamen fosil izlere dayanıyor, zira henüz herhangi bir fiziksel kalıntı bulunmadı.

Öte yandan Profesör Lockley iki ayak üzerinde yürüyen bir hayvanın tek açıklama olduğunu söyledi.

Lockley, "Tüm parmakları ve derideki tüm çıkıntıları, aynı elinize baktığınızda göreceğiniz gibi görebiliyoruz" dedi.

Bir ayağını diğerinin önüne basıyorlar; trafikte alkol testi için durdurulup düz çizgide yürümeleri istense testi geçerlerdi. Ve hiç ön ayak izi yok.

Jong Deock Lim, Seul Mi Bae ve Anthony Romilio'yla birlikte makalenin yazarları arasında yer alan Profesör Kyung Soo Kim de Profesör Lockley'nin görüşlerini destekledi.

Gerekçesi de hayvanın topuğunun fosilde bıraktığı izin derinliği.

BBC'ye konulan Kim, "İzlerimiz çok dar görünüyor; daha çok, gergin bir ipte dengede durmaya çalışan bir timsahın bırakacağı tipte izler" dedi.

Kuyruğun sürüklendiğine dair iz bulunmaması da hesaba katıldığında bu hayvanların iki ayak üstünde yürüdüğü belirginleşti.

Çoğu dinozorla aynı şekilde hareket ediyorlardı ama ayak izleri dinazorlara ait değildi. Dinozorlar ve onların soyundan gelen kuşlar ayak parmak uçlarında yürür. Timsahlarsa tıpkı insanlar gibi ayak tabanı üzerinde yürür ve belirgin topuk izleri bırakır.

Öte yandan çıkarım, henüz bütünüyle kabul edilmiş değil.

Çalışmaya dahil olmayan, fosilleşmiş izler uzmanı Phil Manning, “Yaşayan timsahlara ait herhangi bir video kayda ve ayaklarının koşarken oluşturduğu devre bakın: İzlerin orta çizgisine, içeri doğru değil, dışarı doğrudur. Sadece doğrultuya baktığımda bile bu bana bir tür dinozor izi gibi geliyor. Ne yazık ki elimizde, bunun bir timsah olup olmadığını bize gösterecek kemik fosilleri yok" dedi.

Olası alternatif senaryolardan biri de hayvanların sığ sularda arka ayaklarını kullanarak ilerlemesi.

Öte yandan araştırmacılar bunun "mantıksız olduğunu" söyledi, zira hayvan parmak uçlarından ziyade ayak tabanı üzerinde yürümüş gibi görünüyor.

*İçerik orijinal haline bağlı kalınarak çevrilmiştir. Independent Türkçe'nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.

Independent Türkçe için çeviren: Şafak Küçüksezer