Dünyanın en büyük ikinci yumurtası Antarktika’da bulundu

Antarktika'da bulunan deniz sürüngeni yumurtasının genel görünümü (Reuters)

Antartika kıyılarındaki Seymour Adası'nda bulunan 68 milyon yıllık gizemli bir fosilin aslında benzersiz bir bulgu olduğu ortaya çıktı. Bilinen en büyük ikinci yumurta olduğu tespit edilen yumurtanın dinozorlarla beraber yaşayan büyük bir deniz sürüngenine ait olabileceği bildirildi.

Bilim insanlarına göre 29 x 20 cm’lik yumurta fosili, nesli son birkaç yüzyılda tükenen Madagascar’ın uçamayan dev fil kuşlarının yumurtalarından biraz daha küçük. Kuşlar, timsahlar ve birçok dinozor sert kabuklu yumurta bırakırken, bu Antartika yumurtasının yumuşak, parşömen benzeri bir kabuğu var.

Saygın bilim yayını Nature’da yer verilen çalışmanın başyazarı, Teksas Üniversitesi’nden paleontolog Lucas Legendre, “Bu yeni yumurta Antarktika'nın ilk yumurta fosili ve şimdiye kadar keşfedilen en büyük yumuşak kabuklu yumurta” dedi.

Reuters’ın haberine göre o zamanlar Antarktika'da böyle bir yumurta bırakabilecek kadar büyük canlılar; mosasaurs ve uzun boyunlu plesiosaurlar olarak bilinen deniz sürüngenleriydi.

Söz konusu fosil aynı zamanda, bu sürüngenlerin yumurta bırakmadığı, yani annenin bedeninde epey gelişmiş genç yavrular doğurduğu fikrine meydan okuyor.

Yumurtada embriyo kalıntıları veya annenin iskeletinden izler bulunmadığı için hangi hayvana ait olduğu belirlenemedi. Ancak adaylar arasında 15 metre uzunluğa ulaşan mosasaurs türleriyle 10 metrelik plesiosaurlar yer alıyor.

Mosasaurlar ve plesiosaurlar, 66 milyon yıl önceki göktaşı çarpmasında dinozorlarla aynı anda yok oldu.

Independent Türkçe, Reuters