Bilim insanları başka bir yıldız sisteminden gelen ilk kuyruklu yıldızın çarpıcı görüntülerini yayımladı

Görüntü, gökbilimcilerin gizemli ziyaretçiyi tanımlamasını mümkün kılan çok renkli kuyruğu gösteriyor

Görüntüsü saptanan ilk yıldızlararası C/2019 Q4 (Borisov) kuyruklu yıldızının iki-renkli birleşik görüntüsü (Gemini Gözlemevi /NSF /AURA)

Bilim insanları başka bir yıldız sisteminden geldiği görülen ilk kuyruklu yıldızın çarpıcı görüntülerini yayımladı.

Gökkuşağı renklerindeki görüntülerin çarpıcı detayları, gökbilimcilerin bu yıldızlararası ziyaretçiyi bir kuyruklu yıldız olarak tanımlanmasını sağladı. Görüntülerdeki detaylar, araştırmacıların daha önce gördüğümüz hiçbir şeye benzemeyen bu gizemli kaya parçasının ne tür bir cisim olduğunun saptanmasına yaradı.

Görüntüler, cismin niteliğini tanımlayan, kuyruklu yıldızın arkasından dışarı akan belirgin kuyruk gibi, detayları gösteriyor. Cismin arkasından materyal püskürtmesi sayesinde gerçekleşen gaz çıkışının sonucu olan bu kuyruk, cismi iterek evrende ilerlemesini sağlıyor.

İlk kez Güneş Sistemimizin ziyaretçilerinden biri böyle bir davranış gösteriyor. Bilinen diğer tek yıldızlararası turist Oumuamua diye bilinen cisim. Oumumua göktaşıysa kuyruk barındırmamasıyla astronomların kafasını karıştırmaya devam ediyor.

Gizemli gök cismini saptadıktan sonra görüntülemekte acele eden araştırmacılar fotoğraf karesini neredeyse kaçırıyordu.

Gemini Gözlemevi’nden gözlem koordinatörü Andrew Stephens “Gemini’ın gözlemler için hızlı ayarlanabilme ve bu tip görüş penceresi çok küçük cisimleri gözlemleyebilme yeteneğinden dolayı bu görüntü mümkün olabildi” diyor.

“Fakat bunun için son detayları aldığımız saat sabah 03.00’dan gözlendiği saat 04.45’e kadar gerçekten mücadele etmemiz gerekti!”

Bu yeni cisim, alışılmadık yörüngesini ilk defa saptayan amatör Rus astronoma ithafen C/2019 Q4 (Borisov) diye adlandırıldı. Görüntü, cismin ilk kez görüldüğü 9-10 Eylül gecesinin hemen ardından Hawaii’deki Maunakea teleskobuyla alındı.

Görüntüleri elde etmek için araştırmacılar, gözlemleri iki farklı renk bandı ya da filtreden geçirip tek bir renkli görüntüde birleştirdi.

Kuyruklu yıldızın gökyüzündeki pozisyonu Güneş’e yaklaştığı için araştırmacıların daha fazlasını görebilmesi şimdilik zor. Fakat güneş sistemimizdeki gizemli yolculuğunu sürdürdüğü için gelecek aylarda daha iyi bir pozisyona doğru salınması bekleniyor.

Independent Türkçe için çeviren Okan Tağ