Neandertal geni taşıyan kadınların daha fazla çocuk doğurduğu ortaya çıktı

Araştırmacılara göre Avrupa'da her üç kadından biri, progesteron reseptörünü Neandertallerden miras aldı

Neandertallere ait ilk DNA kalıntısı 1997 yılında keşfedilmişti (NASA / JPL)

Belirli bir Neandertal geni taşıyan kadınların daha fazla çocuk doğurduğu keşfedildi. Almanya’daki Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü’nün İsveçli Karolinska Enstitüsü’yle yaptığı ortak çalışmaya göre bu gen, kadınlarda doğurganlığı artırıcı bir etki yapıyor. Ayrıca söz konusu gen, günümüz modern insanına geçen diğer Neandertal genlerinden on kat daha fazla görülüyor.

Araştırmacılar, Avrupa'da her üç kadından birinin progesteron adı verilen ve kadınlarda adet döngüsünü belirleyerek hamilelikte rol oynayan steroid hormonunun reseptörünü Neandertallerden miras aldığını söyledi. NR3C3 olarak da bilinen progesteron reseptörü, hücrelerin içinde bulunan ve bu hormon tarafından aktive edilen bir protein.

Phys.org’un aktardığına göre bu reseptörün Neandertallerden gelen versiyonunu taşıyan kadınlar, hamileliğin erken dönemlerinde daha az kanama gözlemliyor, daha az düşük yapıyor ve daha çok çocuk doğuruyor.

Moleküler analizler, bu kadınların hücrelerinde daha fazla progesteron reseptörü üretildiğini ortaya koydu. Bu da progesterona duyarlılığın artmasına neden olabilir ve düşükle kanamaya karşı koruma sağlayabilir.

DW Türkçe’nin haberine göre Genetik Uzmanı Hugo Zeberg, konuyla ilgili şu ifadeleri kullandı:

Progesteron reseptörü, uygun gen türlerinin Neandertallerden modern insana geçebildiğini ve bugün yaşayan insanların yaşamlarını etkileyebildiğini gösteren bir örnek.

Araştırmacılar, bulgularını Molecular Biology and Evolution adlı hakemli bilimsel dergide yayımladı.

Independent Türkçe, Phys.org, DW Türkçe