Bilim insanları laboratuvar ortamında insan-fare kimerası üretti

Çalışmanın yazarı, “Bu çalışmalar, hayvanlarda insan hücrelerinin, dokularının ve hatta organların üretilmesini sağlayacak” dedi

Genetikçiler, kimera çalışmalarının gelecekte, organ yetmezliği gibi medikal sorunlara çözüm sunabileceğini düşünüyor (Pixabay - Temsili)

ABD’li bilim insanları, laboratuvar ortamında yürütülen bir araştırmada yüzde 4'ü insan olan bir fare üretildi. Bu çalışma, şimdiye kadar en yüksek oranda insan hücresi içeren fareyi üretmesi sebebiyle bilim dünyasında bir ilki oluşturuyor.

Buffalo Üniversitesi ve Roswell Park Kanser Araştırmaları Enstitüsü’nden bilim insanları, 3,5 günlük fare embriyolarına 10 ila 12 insan kök hücresi enjekte etti. Bundan 17 gün sonra embriyolarda milyonlarca insan hücresi oluştu.

Bunlar arasında gelişmekte olan karaciğer, beyin, göz, kalp, damar ve kan hücreleri vardı. Ayrıca gelişen dokulardaki insan hücresi oranının yüzde 1 ile yüzde 4 arasında olduğu tespit edildi. Bilim insanları bu şekilde üretilen canlıları kimera diye adlandırıyor.

Science Advances adlı hakemli dergide yayımlanan çalışmanın yazarlarından Profesör Jian Feng, Newsweek’e konuştu ve şunları söyledi:

Bu çalışmalar, hayvanlarda insan hücrelerinin, dokularının ve hatta organların üretilmesini sağlayacak.

Araştırmacılar, insan kök hücrelerindeki bir enzimi 3 saat boyunca engelleyebilen ve hücrenin doğal halini korumasını sağlayan bir protein kullandı. Böylece saf insan hücrelerinin embriyolardaki saf fare hücreleriyle birlikte gelişmesi mümkün oldu.

Feng bu tekniğin, “özellikle de Kovid-19 gibi” hastalıklara dair araştırmalarda daha iyi sonuçlar verebilecek farelerin üretilmesi için kullanılabileceğini söyledi.

Bu teknikle bir farede insan bağışıklık hücresi veya solunum hücresi üretmek mümkün. Bu kimeralar, insanları ciddi biçimde etkileyen ama farelerde pek etkisi olmayan Kovid-19 gibi hastalıkları incelemede yararlı olacaktır.

Ayrıca bazı bilim insanları, kimera çalışmalarının hayvanlarda insan organlarının üretilmesini mümkün hale getirebileceğini düşünüyor. Böylece organ yetmezliği gibi birçok tıbbi soruna çare bulunabilir.

Öte yandan Euronews’in haberine göre canlıların genlerinin değiştirilmesi ve doğal yapısının bozulması, etikle ve inançlarla ilgili eleştirileri de beraberinde getiriyor.

Aralık ayında Çinli araştırmacılar sinomolgus maymunlarının hücre genetiğini değiştirerek iki maymun-domuz kimerası üretmiş ancak hayvanlar en fazla bir hafta hayatta kalabilmişti.

Independent Türkçe, Newsweek, Euronews