İlk defa yaşama elverişli bir ötegezegen üzerinde su keşfedildi

Astronom “Nihai hedefimiz olan diğer gezegenlerde yaşam bulma ve (evrende) yalnız olmadığımızı kanıtlamaya yönelik şimdiye kadarki en büyük adım"

K2-18b adlı "süper Dünya"yı tasvir eden görsel (M Kornmesser/ESA/Hubble/AFP)

İlk kez bir “süper Dünya” üzerinde su buharı keşfeden bilim insanları bunun Dünya dışı yaşam arama çalışmaları için büyük bir adım olabileceğini söyledi.

K2-18b isimli ötegezegen, şimdiye kadar yaşam barındırma ihtimali bulunan yabancı dünyalar arasındaki en iyi aday gibi gözüküyor.

Bu ötegezegene dair bir araştırmada yer alan Montreal Üniversitesi'nden astronom Bjorn Benneke şu açıklamaları yaptı:

Nihai hedefimiz olan diğer gezegenlerde yaşam bulma ve (evrende) yalnız olmadığımızı kanıtlamaya yönelik şimdiye kadarki en büyük adımı attık. Gözlemlerimiz ve bu gezegene dair iklim modelimiz sayesinde, (gezegendeki) su buharının sıvı suya yoğunlaşabildiğini gösterdik. Bu bir ilk.

Bilim insanları K2-18b üzerine yapılacak sonraki çalışmaların Dünya üzerindeki yaşamın sırrı olan azot ve metan gibi başka moleküllerin de bulunabileceğini düşünüyor. Aynı zamanda varlığı bilinen 4 bin diğer ötegezegenin araştırılmasının da benzer şekilde umut verici dünyaları açığa çıkarabileceğini söylüyorlar.

Her ne kadar bu ötegezegen ilk defa 2015'te tespit edilmiş olsa da, yeni araştırma bilim insanlarının en sonunda suyun varlığını ortaya koymasına imkan tanıdı.

Mevcut araştırma araçları sadece uzaklık, kütle veya sıcaklık gibi temel değerleri ölçebiliyor ancak University College London'da geliştirilen gelişmiş araçlar Hubble Uzay Teleskopu'ndan elde edilmiş verileri kullanarak su buharına özgü moleküler belirtileri algılamayı sağladı.

K2-18b bir süper Dünya olarak sınıflandırılıyor çünkü Dünya'dan iki kat büyük ve kütlesi 8 kat fazla.

Bu ötegezegen astronomların doğrudan görebileceği mesafenin çok uzağında kalıyor ancak araştırmacılar yörüngesinde döndüğü K2-18 yıldızının önünden geçerken gezegenin atmosferinde ışığın nasıl süzüldüğünü inceleyebiliyor.

Gezegen kendi yıldızına Dünya'nın Güneş'e mesafesinden çok daha yakın ve bu nedenle yıldızının önünden bir geçişini sadece 33 günde tamamlıyor.

Araştırmanın başyazarı Dr. Angelos Tsiaras şunları söyledi:

Bu Güneş sistemimiz dışında bir atmosfer ve su için doğru sıcaklıkta olduğunu bildiğimiz tek gezegen. Elbette K2-18b Dünya'nın bir kopyası değil çünkü çok daha büyük bir gezegen, farklı bir atmosfer bileşimine sahip. Tamamen farklı bir yıldızın yörüngesinde döndüğü için bu ötegezegen Dünya'ya benzemiyor. Yaşanabilir gezegen arayışı çok heyecan verici, ancak (gelecekte) farklı gezegenlere seyahat edebilecek olsak bile burası bizim tek evimiz olduğunu her zaman hatırlatıyor ve bu muhtemelen tartışma götürmez bir gerçek.

Bu gezegen yıldızın yaşama elverişli bögesinde bulunmakla birlikte bilim insanları mevcut imkanlarla yaşam belirtilerini saptayabilmenin henüz mümkün olmadığını söylüyor.

K2-18b yaşama elverişli olduğundan emin olmak için çok daha fazla gözleme ihtiyaç var.

Bir yıldan uzun süren çalışmada elde ettikleri bulguları akademik bilim yayını Nature Astronomy'de yayımlanan bilim insanları, su miktarının yüzde 0,01 kadar düşük bir oranla veya yüzde 50 gibi yüksek bir oran arasında değişebileceğini düşünüyor.

Ortak yazarlardan Dr Ingo Waldmann şunları söyledi:

Orada ne kadar su bulunduğunu bilmiyoruz, (ancak) bu modeller açık biçimde orada hem bir atmosfer hem de su bulunduğunu gösteriyor.

K2-18b'nin yaşam barındırabilir tek süper Dünya olduğunu düşünmeyen araştırmacılar şimdiye kadar keşfedilen 4 binden fazla ötegezegen içinde benzer özellikler taşıyan başka gezegenler bulunacağını da öngörüyor.

Mart 2021'de faaliyete girecek James Webb Uzay Teleskopu gibi daha yeni teknolojilerin Güneş sistemimizin ötesindeki bu gizemlerin perdesini aralayacağını umuyorlar.

Dr. Tsiaras “Yeni nesil teleskopları ve çok daha fazla ilerleme kaydetmeyi iple çekiyoruz" diye konuştu.

Press Association'dan da yararlanılmıştır

*İçerik orijinal haline bağlı kalınarak çevrilmiştir. Independent Türkçe'nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.