Su böceklerinin ilginç savunma mekanizması keşfedildi: Canlı canlı yutulsalar da "arka kapıdan" kaçıyorlar

Böceklerin kurbağaların dışkılama reflekslerini harekete geçirdiği ve acil durum kapısını kısa süreliğine açabildiği düşünülüyor

Bir kurbağa tarafından canlı canlı yutulmak, çoğu böcek için ölüm anlamına geliyor. Ancak kaçış için “arka kapı” keşfeden bir böcek türü, evrim sürecinde buna çare bulmuş gibi görünüyor.

Bilimsel adı Pelophylax nigromaculatus olan bir kurbağa ve Regimbartia attenuata isimli su böceğini bir araya getiren bilim insanları, masalları aratmayan bir macerayı ortaya çıkardı.

Kurbağanın avını hızlıca yakalayıp canlı canlı canlı yuttuğu deneylerde söz konusu böcek türünün 6 saat içinde yeniden ortaya çıktığı görüldü. Sonunda bu böceğin kaçış için bir “arka kapı” keşfettiği ve avcının poposundan dışarı çıktığı anlaşıldı.

Bilim insanlarına göre bu bölgedeki kaslar anüsü genellikle kapalı tutuyor ama kurbağa dışkıladığında veya gaz çıkardığında bu kaslar da gevşiyor. Bu nedenle su böceklerinin kurbağaların dışkılama reflekslerini harekete geçirdiği ve acil durum kapısını kısa süreliğine açabildiği düşünülüyor.

Japonya'daki Kobe Üniversitesi Tarım Bilimleri Enstitüsü'nden Doç. Dr. Shinji Sugiura, sulak alanlardaki böceklerin avcılara karşı nasıl bir savunma mekanizması geliştirdiğini inceliyor.

Bilim insanı bu inceleme kapsamında bahsi geçen türdeki kaplumbağa ve böceklerle laboratuvar ortamında deneyler gerçekleştirdi.

Sugiura aslında böceğin kurbağanın ağzından kaçabileceğini düşünüyordu ama yutulduktan 105 dakika sonra tam tersi yönden canlı çıktığını gördü.

Livescience’a konuşan Sugiura, “Bu davranışı kaydetmek için bir video kamera kullandım. Kurbağanın poposundan kaçan böceğin görüntüleri beni çok şaşırttı” dedi.

Deneyi 10’dan fazla kez tekrarlayan araştırmacı, yutulan böceklerin yüzde 93’ünün dışarı atıldığını keşfetti.

Bulgularını Current Biology isimli hakemli bilim dergisinde yayımlayan Sugiura, böceklerin genellikle dışkı topaklarına karıştığını ama hızlıca toparlandığını ve kurtuluştan sonra en az iki hafta daha yaşadığını ifade etti.

Deneylerde kullanılan diğer su böcekleri ise o kadar şanslı değildi. Kurbağa tarafından yutulan Enochrus japonicus böceklerinin hayvanın içinde öldüğü ve 24 saat sonra kısmen dışarı atıldığı saptandı.

Independent Türkçe, Livescience