Orta kulak iltihabı Neandertalleri ortadan kaldırmış olabilir

Küçük çocuklarda sık rastlanan bu enfeksiyon günümüzde modern ilaçlar sayesinde kolaylıkla tedavi edilebiliyor

Neandertallerin soyu, Homo sapiens'in 60 bin yıl önce Avrasya'ya yerleşmeye başlamasıyla tükendi (AFP)

Neandertallerin soyunun neden tükendiği bilmecisinin bir parçası daha çözülmüş olabilir. Bir grup bilim insanı artık bu sorunun cevabının bir tür büyük felaket yerine çocuklarda sık rastlanan bir hastalık kadar basit bir nedende gizli olabileceğini düşünüyor.

Yeni bilimsel çalışma, tükenişin nedenlerinden birinin orta kulak iltihabıyla ilişkili olabileceğini ortaya koyuyor.

Günümüzde orta kulak iltihabı antibiyotik gibi modern ilaçlar sayesinde kolayca tedavi edilebiliyor ancak Neandertaller bu enfeksiyonun tetiklediği solunum yolu enfeksiyonları, işitme kaybı ve zatürre gibi pek çok başka hastalık tehdidiyle de karşı karşıyaydı.

Hakemli bilim dergisi The Anatomical Record'da yayımlanan makaleye göre Neandertallerin kulak yapıları modern insan çocuklarındakine benziyor ancak modern insanın aksine büyürken değişmiyordu.

New York'taki Downstate Sağlık Bilimleri Üniversitesi'nden Prof. Dr. Samuel Marquez şunları söyledi:

Kulağa zorlama bir düşünce gibi gelebilir ancak Neandertallerin östaki borularının yapısını ortaya çıkardığımızda, ki bu bir ilk, kayda değer ölçüde modern insan bebek ve çocuklarındakine benzediğini keşfettik. Orta kulak enfeksiyonu neredeyse tüm bebek ve küçük çocuklarda ortaya çıkar çünkü düz açıya sahip östaki borusu bu iltihaba yol açan otitis media bakterilerini barındırma eğilimindedir. Aynı düz açıyı Neandertallerde de bulduk.

Ayrı bir insan türü olan Neandertaller (Homo neanderthalensis) bir zamanlar doğuda Sibirya'dan batıda İber Yarımadası'na (bugün İspanya ve Portekiz'in bulunduğu coğrafya) ve kuzeyde Büyük Britanya'dan güneyde bugünkü Irak'a kadar uzanan geniş bir bölgede yaşıyordu.

Bu tür yaklaşık 450 bin yıl önce ilk kez kendini gösterdi ve modern insan (Homo sapiens) Avrasya'ya 60 bin yıl önce yerleşmeye başladığında ortadan kalktı.

Araştırmaya göre modern insan, 5 yaş civarında östaki borusunun şekli değişince iltihap kapmaya daha az yatkın hale gelmeye başlarken bu süreç Neandertallerde yaşanmıyordu.

Dr. Marquez bu durumu şöyle açıklıyor:

Bu sadece enfeksiyon nedeniyle ölmekten ibaret değil. Eğer devamlı hasta oluyorsanız, kuzenleriniz Homo sapiens'lerle yiyecek ve diğer kaynaklar için yarışmaya yeterince uyum sağlayamaz ve etkili olamazsınız. (...) Doğaya en uyumluların hayatta kaldığı dünyada modern insanın Neandertallere üstün gelmesi şaşırtıcı değil.

*İçerik orijinal haline bağlı kalınarak çevrilmiştir. Independent Türkçe'nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.