Robot biliminde devrim mi: İnsanlar gibi görebilen "yapay göz" geliştirildi

Araştırmacılar, biyonik göz kullanan bir kişinin gece görüşü yeteneği kazanabileceğini söylüyor

Bilim insanları daha önce gözün görme niteliğinde değişiklikler yapabilecek bir lens de geliştirmişti (Unsplash)

Bilim insanları, gelecekte insansı robotlara görme yetisi kazandırabilecek, hatta görme engelli insanlar için biyonik göz işlevi görebilecek yapay göz geliştirdi.

Hong Kong Bilim ve Teknoloji Üniversitesi'nden araştırmacılar, boyutu ve şekli biyolojik göze benzeyen ancak çok daha fazla potansiyel içeren, EC-Eye adını verdikleri ElectroChemical Eye (ElektroKimyasal Göz) üretti.

İnsan gözünde yer alan iris ve retinayı taklit eden yapay göz, ışığı lensler kullanarak ışığa duyarlı yoğun nano-kablo dizilimleri üzerinde odaklıyor. Devamında bilgiler işlenmek üzere, beynin görsel korteksi gibi hareket eden kablolar aracılığıyla bilgisayara aktarılıyor.

Testler sırasında bilgisayar, lenslere yansıtılan E, I ve Y harflerini tanımayı başardı.

Halihazırda robotlarda kullanılan kamera temelli gözler geliştirilmeye devam ederken, araştırmacılar teoride yapay gözün optik bir sinirle insan beynine bağlanarak bilgi aktarabileceğini ifade ediyor.

Önemli buluşun ele alındığı makalede araştırmacılar, "Biyolojik gözler, bu gezegendeki hayvanların çoğu açısından muhtemelen en önemli duyu organı" diye yazdı.

İnsan gözünü taklit eden yapay görüş sistemleri, robot bilimi gibi otonom teknolojilerde de benzer önemi taşıyor. Daha üstün bir görsel karakteristiğe sahip olmasına ek olarak, özellikle insansı robotlar açısından, dostane insan-robot etkileşimine olanak sağlaması için görüş sisteminin görüntüde de insana benzemesi gerekiyor.

nature.jpg
Işığa duyarlı nano-kablolar insan gözünde yer alan retinayı taklit ediyor (Hongrui Jiang/Nature)

Kavramın ispatı olan cihaz, üretiminde kullanılan her 100 nano kablonun sadece bir piksele denk gelmesi sebebiyle şimdilik düşük çözünürlüğe sahip.

Öte yandan araştırmacılar, gelecekteki gelişmelerin yapay gözün insan gözünden daha da iyi çözünürlüğe sahip olmasını sağlayabileceğini söylüyor.

Biyolojik ışık reseptörlerine kıyasla 10 kata kadar daha fazla nano-kablo kullanılabilmesinin olası olması yapay gözün, görülebilir ışık ile kızılötesi ışınım arasında ayrım yapmasına imkan tanıyacak.

Bu biyonik göz kullanan bir kişinin, gece görüşü yeteneği de kazanmasını sağlarken, daha küçük nesneleri ve daha uzak mesafeleri görmesine imkan tanıyacak.

Araştırmayı detaylı biçimde anlatan makale çarşamba günü Nature isimli bilimsel yayında yayımlandı.

Independent Türkçe için çeviren: Kerim Çelik