Bilim insanları: Köpeğiniz düşündüğünüz kadar “zeki” değil

Yüzlerce farklı çalışmayı bir araya getiren araştırmacılar köpeklerin diğer türlerle kıyaslandığında istisnai özelliklere sahip olmadığı sonucuna ulaştı

Araştırmacılar, köpeklerin algı ve düşünme yetisine odaklanan araştırmaları inceledi (Nicepik)

Komutlarınızı ve pati vermeyi öğrenebildiği için köpeğinizi özel sanıyor olabilirsiniz. Ancak bilimsel ve üzücü gerçek şu ki o kadar da özel değiller.

Exeter ve Catenbury Hristiyan Klisesi üniversitelerinden iki araştırmacı, köpeklerin algı ve düşünme yetisine odaklanan araştırmaları inceledi. Görece zeki olan kurt, kedi, sırtlan, şempanze ve yunus gibi türlerle kıyaslandığında köpeklerin istisnai bilişsel yetenekleri bulunmadığını ortaya koydu.

Vice News’in haberine göre, araştırmanın başyazarı Exeter Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden profesör Stephen E. G. Lea şunları söyledi:

Çalışmamız sırasında baktığımız, köpek bilişine dair birçok araştırma; bize köpeklerin ne kadar akıllı olduğunu ‘kanıtlamaya’ çalışmak için hazırlanmış gibi gelmişti. (…) Köpekler sıklıkla şempanzelerle kıyaslanmış ve ne zaman ‘kazansalar’ hanelerine özel bir şey olarak eklenmiş. Ancak bu durumların hepsinde bu görevleri en az köpekler kadar iyi yapabilen ve karşılaştırılması uygun türler bulduk.

Araştırmacılar, hakemli bilim dergisi Learning & Behavior’da yayımlanan makalesinde hayvan zekasını, duyusal bilişi, fiziksel biliş, uzamsal biliş, sosyal biliş ve özfarkındalığı ele alan yaklaşık 300 makale inceledi.

Bilim insanları onlarca yıldır köpekleri psikolojik araştırmalarda kullanıyor çünkü kafeslenmesi gerekmeyen bu hayvanların çok sayıda ve kolayca bulunması, nesiller boyu çiftleştirilerek ve insan komutlarına karşılık vererek belirli işlerde özellişebilmesi onları iyi denekler yapıyor.

Bu deneylerin en ünlülerinden biri olan “Pavlov’un köpeğini” neredeyse herkes bilir. Benzer deneyler, farklı araştırmaların incelendiği makalede 6 başlıktan ilkini oluşturdu ve bunlara “ilişkilendirmeli öğrenme” ismi verildi. Araştırmacılar, bu öğrenme biçiminin -ilk kez köpeklerde görülmüş olsa da- tüm omurgalı türlerde gerçekleşebildiğini ve köpeklerin bu konuda vahşi ataları kurtlardan üstün olmadığını akademik yazından kaynaklarla ortaya koydu.

Diğer 5 başlıkta da benzer sonuçlara ulaşan araştırmacılar, köpeklerin kendine özgü özelliklere sahip olduğunu ancak evcilleştirildiği sırada çok özel yetenekler kazanmadığını dile getirdi.

Psikoloji bölümünde kıdemli öğretim üyesi Britta Osthaus şunları ifade etti:

Köpeklerden çok fazla şey bekleyerek onlara iyilik yapmıyoruz. Köpek köpektir ve onlara nasıl davranacağımızı değerlendirirken ihtiyaçlarını ve gerçek kabiliyetlerini göz önünde bulundurmamız gerekiyor.

Independent Türkçe için derleyen: Umut Can Yıldız