Dünya dışı yaşama dair şimdiye kadarki en geniş veri kümesi yayımlanacak

Gökbilimciler verilerin yayımlanmasının gelecekteki ilerlemelere ön ayak olmasını umuyor

Radyo frekansı teleskoplarının verileri toplam veri kümesinin en büyük bölümünü oluşturuyor /  Fotoğraf: The Independent

Gökbilimciler, uzaylı yaşam arayışı konusunda elde ettikleri şimdiye kadarki en geniş kapsamlı veri kümesini yayımlayacak.

Stephen Hawking’in de aralarında bulunduğu kendi alanlarının önder kişileri tarafından başlatılan 100 milyon dolarlık (yaklaşık 585 milyon TL) Breakthrough Listen projesi, evrende yaşamın izlerini arıyor. Proje kapsamında araştırmacılar, uzaylı teknolojisine dair işaret arayışında şimdiye kadarki “en kapsamlı ve hassas” çalışmanın tamamladığını belirtti.

Araştırmacılar, dünya dışı yaşam arayışından elde edilen verileri paylaşacağını ve insanların bu verilerin içinde bilgi bulabileceğini umduklarını ifade etti. Veri kümesi, bir petabayt radyo dalgası ve optik teleskop verisi içeriyor.

Kaliforniya Üniversitesi’ndeki Berkley’s SETI Araştırma Merkezi’nde çalışan The Breakthrough Listen ekibi, evrenin diğer yerlerindeki “teknoişaretleri” fark etmek için tasarlanan bir dizi teknik üzerinde çalıştığını belirtti. Bu sinyaller, Dünya’nın ötesindeki belki de uzaylı medeniyetlerce inşa edilmiş başka dünyalarda verici ya da propulsiyon cihazları gibi teknolojilerin kullanımına işaret ediyor olabilir. Bu gibi teknoişaretler, yalnız sınırlı bir mesafedeki radyo frekansları üzerinden gönderilen güçlü sinyaller ya da evrenden geçen parlak lazerler olabilir.

Araştırmacılar, ayrıca açıklanmamış astrofiziksel fenomenleri daha iyi anlamalarını sağlayacak yeni algoritmalar geliştirdiklerini de belirtti.

Yoğun çalışmalara karşın bu verilerde henüz tamamen elden geçiremeyen gökbilimciler verilerin yayımlanmasının gelecekteki ilerlemelere ön ayak olacağını umuyor.

Avustralya’daki Parkes Gözlemevi’nden Breakthrough Listen Projesi üyesi bilim insanı Danny Price, “Bu veri yayını Breakthrough Listen ekibi için muazzam bir dönüm noktası” dedi. Price, “Milyarlarca frekans kanalı boyunca, binlerce saat, yakın yıldızları gözlemledik. Dünya’nın ötesinden yapay sinyallere dair bir kanıt bulamadık ancak bu dünya dışında zeki yaşam formları olmadığı anlamına gelmiyor. Sadece, henüz doğru yere ya da zayıf sinyalleri tespit edecek kadar derine bakmamış olabiliriz” diye konuştu.

Veriler, Kaliforniya Üniversitesi web sitesinde buna ayrılmış bir sayfada yayımlanacak. Veriyi toplama yöntemlerini açıklayan yazılara da aynı sayfadan ulaşmak mümkün. Bu yazılar ayırca bilimsel astrofizik yayınlarında da yer alacak.

Independent Türkçe için çeviren: Onur Bayrakçeken