İskoçya'da dolaştığı keşfedilen ünlü dinozorun kemiği bulundu

166 milyon yıllık fosil, Skye Adası dışında İskoçya'da dinozorların varlığına dair bu türden ilk kanıt oldu

Sırtı elmas biçimindeki plakalarla kaplı Stegosaurus, ünlü Jurrasic Park serisine de ilham vermişti (Universal Studios)

İskoçya'nın Eigg Adası'nda stegosaurus türü dinozora ait olduğu düşünülen bir dinozor kemiği bulundu.

Ender bulgu kayda değer çünkü İskoçya'da Skye Adası dışında ilk kez bir dinozor fosili bulundu.

Bir bacak kemiğine ait olan 166 milyon yıllık fosili İskoçya Ulusal Müzeleri'nin araştırma görevlisi Dr. Elsa Panciroli buldu. Panciroli olayı "tesadüfi bir keşif" diye tanımladı.

Fosili iç kısımda bulunan küçük Hedribler Adası kıyısındaki aşınmış bir kaya parçasında gömülü halde gören Panciroli, buluntunun dalgalar yüzünden zarar gördüğünü söyledi.

Araştırmacı, "Ekibin kalanıyla buluşmak için dönerken kıyı boyunca yürüyordum ve hemen şuracıktaydı" dedi.

O esnada tam olarak hangi türden hayvana ait olduğu net değildi ama bir dinozor kemiği olduğuna şüphe yoktu.

Panciroli bölgenin araştırıldığı 200 yılda "daha önce kimsenin dinozor bulamadığını, o yüzden bunun epey önemli olduğunu" söyledi.

Araştırmacı, sözlerini şöyle sürdürdü:

Bu son derece önemli bir keşif. Dünya genelinde Orta Jura Devri'ne ait fosiller nadir bulunur ve şimdiye kadar İskoçya'da bulunan tek dinozor fosili Skye Adası'ndaydı.

Bu kemik 166 milyon yaşında ve bize stegosaurus'ların o dönemde İskoçya'da yaşadığına dair kanıt sağlıyor.

Orta Jura Devri'ne tarihlenen kemik yarım metreden biraz daha uzun.

Hasara rağmen paleontolog ekibinin incelemesine yetecek kadar fosil mevcut.

Kemik yerinden söküldü ve kayadan çıkarılmak üzere laboratuvara götürüldü. Burada fosilin bir stegosaurus'un arka bacağının parçası olduğu ortaya çıktı.

Fosil, Skye'da bulunan benzer fosillerle aynı döneme ait.

Eigg Adası, ilk kez 19. yüzyıl jeoloğu Hugh Miller'ın keşfettiği, özellikle de deniz sürüngenlerine ve balıklara ait Jura fosilleriyle biliniyor.

Edinburgh Üniversitesi'nden Dr. Steve Brusatte, keşifle ilgili makalenin yazarlarından biri.

Brusatte şöyle söylüyor:

Elsa'nın bu kemiği keşfetmesi gerçekten dikkate değer.

Daha önce hiç kimse, hatta bizzat Hugh Miller bile Eigg'de dinozor kemikleri bulmamıştı.

Bu fosil, plaka sırtlı stegosaurus'ların eskiden İskoçya'da gezdiğine dair ek bir kanıt ki Skye Adası'nda stegosaurus'a ait olduğunu belirlediğimiz ayak izlerini de destekliyor.

Kemik şu anda Edinburgh'daki İskoçya Ulusal Müzeleri'nin koleksiyonlarında bulunuyor.

Eigg Adası'ndaki saha çalışmasını Eigg Adası Miras Vakfı'nın da izniyle National Geographic Society finanse etti.

Araştırma Earth And Environmental Transactions Of The Royal Society Of Edinburgh'da yayımlandı.

PA'dan da yararlanılmıştır