Ateş Çemberi Güneş Tutulması’na sayılı saatler kaldı: İşte izleyebileceğiniz 9 yer

Tutulmayı doğrudan izleyemeyen gökbilim meraklıları, olayı internetten canlı takip edebilecek

Beş görüntünün birleşiminde, halkalı bir tutulma sırasında Güneş'in evreleri görülüyor (AFP)

Güneş tutulmaları gibi göksel olayların meraklıları, koronavirüs yüzünden bu haftasonu gerçekleşecek ateş çemberini tutulmasını izlemek için farklı bölgelere ya da ülkelere seyahat edemeyebilir. Ancak neyse ki tutulma, Facebook ve Youtube’daki bazı kanallarda veya internet sitelerinde canlı yayımlanacak.

21 Haziran’da Türkiye saatiyle 06.45’te başlayacak tutulma, bulunduğunuz yere bağlı olarak 38 ila 82 saniye sürecek. Güneş yüzeyi boyunca hareket eden Ay, bu süre aralığında Güneş etrafında bir ışık çemberi oluşturacak. Bu nedenle Ay’ın Güneş’i tamamen kapatamadığı ve inci kolyeye benzeyen bir şekil oluşturduğu böyle tutulmalara “ateş çemberi” deniyor.

Tutulma çevrimiçi ortamlarda canlı yayımlanacak

Forbes'a göre bazı kurumlar ve gökbilimciler Facebook ve Youtube gibi platformlarda halka açık yayın yapacak. Dolayısıyla tutulmayı doğrudan izleyemeyenler, internetten canlı olarak takip edebilecek. İşte yayın yapacak 9 kurum ve kişi:

Time and Date: Ülkelerin tarihlerini ve saatlerini canlı gösteren timeanddate.com, Güneş tutulmasını Youtube kanalı üzerinden yayımlayacak.

Slooh: Robotik teleskop servisi Slooh, pazar sabahı tutulmayı canlı yayımlayacak.Veriler, Sharjah Astronomi, Uzay Bilimleri ve Teknolojisi Akademisi ve Uluslararası Astronomi Merkezi’nden gelecek.

Ajay Talwar: Gökbilimci ve astrofotoğrafçı Ajay Talwar, Youtube kanalında, tutulma deneyimini Hindistan'ın Sirsa kentinden canlı yayımlayacak.

Uluslararası Astronomi Merkezi: Güneş'in yüzde 93 oranında kapanacağı Birleşik Arap Emirlikleri, Abu Dabi'deki Uluslararası Astronomi Merkezi (IAC) de tutulmayı Youtube kanalından seyirciye sunacak.

Kodaikanal Güneş Gözlemevi: Hindistan Astrofizik Enstitüsü, Güneş’in yüzde 27’sinin kapanacağı Kerala’daki Kodaikanal Güneş Gözlemevi'nden gelen verilerle Youtube kanalından yayımlayacak.

Hindistan Astronomi Gözlemevi: Hindistan’daki bu gözlemevi ise Güneş’in yüzde 90 oranında örtüleceği Ladakh'dan canlı yayımlayacak. Bu gözlemevi de yayın için Youtube kanalını kullanacak.

Sanal Teleskop: Sanal Teleskop Projesi, Afrika ve Asya'daki bazı astro-fotoğrafçılar ve gözlemcilerle işbirliği yapacak. Projenin yayını kendi internet sitesi üzerinden Türkiye saatiyle 8.30’da olacak.

Birla Endüstri ve Teknoloji Müzesi: Hindistan’ın Kalküta şehrinden gelecek görüntüler, Birla Endüstri ve Teknoloji Müzesi’nin Youtube kanalı sayesinde de izlenebilecek.

Bölge Bilim Merkezi: Hindistan'ın Andhra Pradesh eyaletindeki Tirupati’de Güneş’in yüzde 36’sı kapanacak. Buradaki Bölgesel Bilim Merkezi de olayı Facebook sayfasında canlı yayımlamayı planlıyor.

Independent Türkçe, Forbes