Uluslararası Uzay İstasyonu'ndaki astronotlar 'egzotik madde' yarattı

Nature'ın bu sonuçları 10 Haziran'da açıklaması bekleniyordu (NASA)

Uluslararası Uzay İstasyonu'nda görevli astronotlar 'egzotik madde' yarattı.

Dünya'da mümkün olmayan yollarla maddeyi yaratıp incelemek için, deneyde uzayın mikro yerçekiminden yararlanıldı.

Deney sonucu edinilen bulgular, fizik anlayışımızı temelden değiştirebilir.

Astronotlar araştırmada, maddenin beşinci hali olan Bose-Einstein yoğunlaşmasını elde etti. Maddenin bu hali, bozonlardan oluşan bir gazın neredeyse mutlak sıfıra kadar soğutulmasıyla sağlanıyor.

Bu derece aşırı bir soğukta madde garip davranmaya başlar: Atomlar kuantum özellikleri gösteren tek bir varlık halini alır.

Böylelikle, genellikle kuantum mekaniğinin beklenmedik süreçleriyle yönetilen mikroskobik dünyayla, klasik fiziğe tabi makroskobik dünya arasında bir köprü işlevi görürler.

Bilim insanları, Bose-Einstein yoğunlaşmasını kullanarak kuantum mekaniğine dair derinlemesine bilgi edinmeyi umuyor. Ancak kusursuz bir ölçüme engel teşkil edebilen yerçekimi yüzünden sorun yaşıyorlardı.

Bu durum araştırmacıları, Soğuk Atom Laboratuvarı adı verilen cihazı Uluslararası Uzay İstasyonu'na göndermeye sevk etti. İstasyondaki astronotlar böylece bu mikro yerçekimi ortamında Bose-Einstein yoğunlaşması hazırlayabildi ve Dünya'ya kıyasla bu koşulların özellikleri nasıl değiştirdiğini ölçebildi.

Örneğin, Dünya'da sadece onlarca milisaniye kadar bu durumda kalabilen atomların istasyonda çok daha fazla, bir saniyeden daha uzun, dönebildiğini buldular. Bu da, daha fazla zamana sahip olan araştırmacıların Bose-Einstein yoğunlaşmasını çok daha hassas biçimde gözlemlemesine imkan tanıyacak.

Dahası araştırmacılar, yoğuşukların daha zayıf kuvvetler tarafından kapana kıstırılmasının, daha da düşük sıcaklıklara ulaşmalarına da imkan tanıdığını yazdı. Koşullar soğudukça egzotik kuantum etkileri de daha belirginleşerek araştırmacıların bunları daha iyi anlamasını sağlıyor ve fiziğin en temel gizemlerinden bazılarına ışık tutma potansiyeli sunuyor.

Maike Lachmann, News & Views'te yayımlanan ek bir makalede, "Yörüngede başarılı biçimde Bose-Einstein yoğunlaşması üretilmesi, atom interferometresi ve kuantum gazları araştırması için yeni fırsatlara kapı aralıyor, daha iddialı görevlerin yolunu açıyor" ifadesini kullandı.

Araştırma, Uluslararası Uzay İstasyonu'nda gerçekleşen ve oradaki mikro yerçekimi koşullarından faydalanan bir dizi öncü çalışmanın sadece bir parçasını teşkil ediyor. Bilim insanları bu yıl, yörüngedeki laboratuvarda yeni organlar üretme çabalarının başarılı olduğunu açıklamıştı.

Bulguların açıklandığı bir makale bugün Nature isimli bilim dergisinde yayımlandı. Bulguları 10 Haziran'da açıklamaya niyetlenen Nature, o günü siyahi araştırmacıları desteklemek ve seslerini duyuracak çalışmalara yoğunlaşmak için kullanmak isteyen #ShutdownSTEM  hareketine destek amacıyla yayım tarihini bir gün sonraya almıştı.

Independent Türkçe için çeviren: Kerim Çelik