Kaybolan gök cisminin sırrı çözüldü: Astronomlar hiç varolmayan bir gezegen "keşfetmiş"

Keşfedilen şeyin aslında çok nadir görülen bir çarpışmanın sonucunda oluşan enkaz bulutu olduğu ortaya çıktı

Güneş Sistemi’nin dışında keşfedilen ve Dünya’dan 25 yıl uzakta olduğu söylenen Satürn benzeri gezegenin aslında hiç varolmadığı ortaya çıktı.

Phys.org’a göre Arizona Üniversitesi’nden iki gökbilimci, görülen şeyin aslında iki buzlu kuyruklu yıldızın çarpışması olduğunu ortaya koydu. Keşfedilen şeyin, her 200 bin yılda bir gerçekleşen çok nadir bir çarpışmanın sonucunda oluşan enkaz bulutu olduğu ifade edildi.

Gezegen olduğu düşünülen nesneye Fomalhaut b adı verilmişti. 2008’de duyurulan keşif, dünya çapında yankı uyandırmıştı. Sonrasında ise nesne tekrar gözlemlenememişti.

Ancak Hubble Uzay Teleskobu’nun fotoğrafladığı gezegenin aslında toz bulutu olduğu ortaya çıktı. Hubble’ın yaklaşık 200 km genişliğindeki iki buzlu kuyruklu yıldız arasındaki çarpışmanın sonrasını kaydettiği ifade edildi. Buna göre çarpışan kuyruklu yıldızlar, çok ince toz parçacıklarından oluşan ve giderek genişleyen bir bulut bıraktı ve uzay teleskobu da bu anı yakaladı.

Arizona Üniversitesi Steward Gözlemevi'nden çalışmaya liderlik eden Dr. Andras Gaspar, “Bu çarpışmalar son derece nadir. Bu yüzden aslında bir tanesinin kanıtını yakalamak büyük bir olay” dedi ve ekledi:

NASA'nın Hubble Uzay Teleskobu’yla böyle beklenmedik bir olaya tanık olmak için doğru zamanda doğru yerde olduğumuza inanıyoruz.

Çalışma arkadaşı Profesör George Rieke de, “Fomalhaut yıldız sistemi, ötegezegenlerin ve yıldız sistemlerinin nasıl geliştiğine dair fikir yürütmek için nihai bir laboratuvar” dedi ve ekledi:

Diğer sistemlerde bu tür çarpışmalara dair kanıtlarımız var. Ancak bu büyüklükteki bir çarpışma Güneş Sistemimizde gözlenmedi. Bu, gezegenlerin birbirlerini nasıl yok ettiklerine dair de bir tasarı.

Mevcut tüm verileri dikkate alan Gaspar ve Rieke, çarpışmanın 2004’te yapılan ilk gözlemlerden çok da önce gerçekleşmediğini düşünüyor.

Şuan insan saçının çapının 50’de birine denk gelecek kadar küçülen toz parçacıkları, Hubble’ın algılama limitinin altında kalıyor. Araştırmacılar bu yüzden nesnenin artık gözlemlenemediğini düşünüyor.

Öte yandan enkaz bulutunun Dünya’nın Güneş çevresindeki yörüngesinden daha büyük boyutlara ulaştığı tahmin ediliyor.

Yahoo News’in aktardığına göre Fomalhaut b ilk olarak 2008'de duyurulmuştu. Çevresinde büyük bir halka olduğu görülen bulut, Hubble gözlemlerinin ilk birkaç yılında açıkça gözlemlenebilmişti. Ancak 2014’te kaydedilen Hubble görüntülerinin analizi, nesnenin kaybolduğunu ortaya koymuştu.

Independent Türkçe, Phys.org, Yahoo News