Bilim insanları evrenin kökeninin açıklanmasını sağlayabilecek büyük bir keşfe imza attı

(Pixabay)

Bilim insanları evrenimizin kökenini anlamamıza yardımcı olabilecek büyük bir atılıma imza attıklarını söylüyor.

Araştırmacılar, nötrino ve anti-nötrinoların davranışları arasındaki farkın ipuçlarını keşfetti. Bu da evrende anti-maddeye oranla neden bu kadar çok madde olduğunu ve bizi çevreleyen her şeyin nasıl ortaya çıktığını göstermeye yardımcı olabilir.

Evreni anlamaya dair en büyük zorluklardan biri Big Bang'in evreni eşit miktarda anti-madde ve maddeyle yaratması gerekliliğinden kaynaklanıyor. Ancak kozmos üzerindeki gözlemlerimiz maddeden yapıldığını gösteriyor ve araştırmacılar kayıp anti-maddenin nereye gittiğini açıklamaya çalışıyor.

Evrenin varlığını açıklayabilmek için bilim insanları, madde ve anti-maddeyle ilgili farklı bir şey olması gerektiğini düşünüyor, ki bu da evrenin neden birini diğerine tercih ettiğini açıklayabilir. Yeni atılım bu asimetrinin nereden geldiğini ortaya çıkarabilir.

Yeni keşifler Japonya'daki T2K deneyinden geldi. Deneyde bir dedektördeki araştırmacılar Japon Proton Hızlandırıcı Araştırma Kompleksi'nde neredeyse 300 kilometre uzakta ortaya çıkan nötrino ve anti-nötrinoları gözlemledi.

Dedektörle kompleks arasında ve Dünya içinden seyahat ederken parçacıklar "aromalar" (flavours) diye bilinen farklı özellikler arasında geçiş yapıyor. Farklı parçacıkların yaratıldıklarında hangi aromada olduklarını gözlemleyen yeni araştırma, nötrinoların ve anti-nötrinoların da bunu yaptığını ortaya koydu.

Dokuz yıldır devam eden bu gözlemlerin ardından deney, bu temel parçacıklar arasında farklı bir şey olduğunu buldu. Bu da evren boyunca görülen ayrımın açıklanmasına yardımcı olabilir. Fakat araştırmacılar, keşifleri doğrulamak için daha fazla araştırmanın gerekli olduğuna da dikkat çekti.

Lancaster Üniversitesi'nde nötrino fiziği grubu başkanı ve T2K'da araştırmacı olan Laura Kormos, “Verilerimiz doğanın bu süreç için neredeyse maksimum asimetri değerini tercih ettiğini ortaya koyuyor" dedi ve ekledi:

Görünüşte önemsiz ve öğrenilmesi zor bu küçük parçacıkların evrenin varlığının itici gücü olması tam da Doğa Ana'nın yapacağı bir şey olurdu.

Bulgular doğrulanırsa ve daha sonraki planlı deneyler devam ederse keşif, evrendeki garip uyumsuzluk ve kozmosun kökenine dair açıklama ararken bilim insanlarını şaşkına çeviren ve kayıp denen anti-maddenin bulunmasına yardımcı olabilir.

Yeni çalışma "Nötrino salınımlarında madde-antimaddenin simetri-ihlal aşaması üzerindeki kısıtlama" başlığıyla Nature adlı hakemli yayının son baskısında yayımlandı.

Independent Türkçe için çeviren: Noyan Öztürk