Yeni keşfedilen "çok şaşırtıcı" geko türü insanlar yüzünden nesli tükenme tehlikesiyle karşı karşıya

Araştırmacılar yeni keşfedilmiş eğri parmaklı gekoların geleceğinin Kamboçya'daki dağda sürdürülen altın madenciliği tarafından tehlikeye atıldığına inanıyor

Kamboçya'da bulunan yeni Cyrtodactylus phnomchiensis türü (Thy Neang)

Kamboçya'nın kuzeyinde ıssız bir dağda biyologlar yeni bir eğik parmaklı geko türü keşfetti.

Keşiflerini “son derece beklenmedik” diye niteleyen bilim insanları küçük kertenkelenin orman habitatını tehdit eden altın madenciliği sebebiyle türün keşfedildiği gibi aniden ortadan kaybolabileceği uyarısında bulundu.

Biyolog Thy Neang, Phnom Chi dağındaki Prey Lang Yaban Hayatı Koruma Alanı'nın düzenlediği saha araştırması sırasında gri çizgileri ve belirgin sarı benekleri olan, kırmızımsı kahverenginde bir geko keşfetti. Türe Cyrtodactylus phnomchiensis ismi verildi.

Neang, “Son derece beklenmedik bir keşifti. Kimse Prey Lang'da tanımlanmamış türler olduğunu düşünmüyordu" dedi.

Kertenkelelerin Vietnam'ın merkezinde ve güneyinde, Kamboçya'nın doğusunda ve Laos'un güneyinde bulunan en az 19 türü kapsayan C irregularis familyasına ait olduğu keşfedildi. Fakat bu, familyanın Mekong Nehri'nin batısında bulunan ilk üyesi.

Ayrıca en yakın akrabaları olan C ziegleri'nden de fiziksel olarak farklılardı. Bu farklılık ABD'deki North Carolina Doğa Bilimleri Müzesi'yle sürdürülen işbirliği kapsamında DNA testiyle uygun biçimde doğrulandı.

indy.jpg
Cyrtodactylus phnomchiensis'in keşfedildiği Phnom Chi'deki habitat

Araştırmacılar ıssız bir dağ ve birkaç küçük tepeden oluşan Phnom Chi'den esinle türü Cyrtodactylus phnomchiensis diye adlandırdı.

Phnom Chi'deki orman habitatı nispeten iyi durumda fakat keşfin arkasındaki bilim insanları ormanda gerçekleştirilen küçük ölçekli, yasadışı altın çıkarmanın yeni keşfedilen türü tehdit ettiğini söyledi.

Yeni tanımlanan bu gekogil kertenkele türlerinin çoğunun çok küçük alanlara özgü olduğuna inanılıyor. Cyrtodactylus phnomchiensis'in Prey Lang Yaban Hayatı Koruma Alanı içinde sadece 45 kilometrekarelik bir habitatta yaşadığı düşünülüyor.

Neang bu keşfin biyoçeşitliliğin korunması için koruma alanının ne kadar önemli olduğunun altını çizdiğini savundu ve habitata yönelik devam eden tehditler sebebiyle türün tehlike altında statüsüyle değerlendirilmesi gerektiğini söyledi.

Bu heyecan verici keşif hem Kamboçya hem de dünya için bilime bir başka sürüngen türü daha ekliyor. Bu ayrıca Kamboçya'daki biyoçeşitliliğin küresel önemini vurguluyor ve gelecekte Prey Lang'da gerçekleştirilecek keşif ve biyolojik araştırmalara olan ihtiyacı gösteriyor.

North Carolina Doğa Bilimleri Müzesi'nden Dr. Bryan Stuart ise şunları söyledi:

Neang saha çalışmasından ilk döndüğünde ve Kamboçya'da Mekong Nehri'nin bu kadar batısında C irregularis grubundan bir tür bulduğunu söylediğinde inanmadım. Neang'ın keşfi dışarıda, beklenmedik yerlerde ne kadar çok bilinmeyen biyoçeşitlilik bulunduğunu vurguluyor. Açıkçası, Prey Lang Yaban Hayatı Koruma Alanı biyolojik çeşitlilik için önemli ve ilgimizi hak ediyor.

*İçerik orijinal haline bağlı kalınarak çevrilmiştir. Independent Türkçe'nin editöryal politikasını yansıtmayabilir.

Independent Türkçe için çeviren: İrem Oral