Hubble Uzay Teleskobu, galaktik trafik sıkışıklığını görüntüledi

Teleskobun görüntülediği galaksi 1975’te keşfedilmişti

NGC 3887 (NASA)

NASA’nın Hubble Uzay Teleskobu’nsaki Geniş Alan Kamerası 3, 60 milyon ışık yılı uzaktaki çubuklu spiral galaksiyi görüntüledi.

31 Aralık 1785'te gökbilimci William Herschel tarafından keşfedilen galaksi NGC 3887 diye biliniyor ve Crater (Kupa) takımyıldızında yer alıyor.

Uzay ajansının internet sitesinde yer alan bilgiye göre galaksinin yüzü bize dönük olmasa da spiral kolları ve merkezindeki yıldız grupları detaylı biçimde görülebiliyor. Bu da NGC 3887’yi, bir galaksinin söz konusu bölümlerini incelemek isteyen bilim insanları için ideal bir hedef haline getiriyor.

Spiral kolların varlığı bilim insanları için uzun süredir problem teşkil ediyor. Çünkü spiral kolların dönen bir çekirdekten çıkması, kolların zaman içinde dolaşmasını ve kozmolojik açıdan kısa bir süre içinde yok olmasını gerektiriyor.

Bilim insanları bu sarmal sorununa 1960’larda açıklama getirdi ve bunların sabit yapılar gibi davranmadığı ortaya kondu. C.C. Lin ve Frank Shu’nun o dönemde ortaya attığı yoğunluk dalgası teorisi, “trafik sıkışıklığı” benzetmesiyle açıklanıyor.

Buna göre spiral kollar bir galaksinin diskinde yer alan ve “trafik sıkışıklığına” benzer dinamiklere sahip daha yoğun alanlar.

Örneğin, sıkışan bir trafikteki araçların yoğunluğu, sıkışıklığın merkezinde, yani araçların daha yavaş hareket ettiği bölgede artıyor. Spiral kolların yapısı da bununla benzer işleyişe sahip.

Sonuç olarak gaz ve toz, yoğunluk dalgaları boyunca hareket ederken sıkışıyor ve durma noktasına geliyor.

NASA ve Avrupa Uzay Ajansı’nın (ESA) ortak bir projesi Hubble, 1990'dan bu yana bir dizi büyüleyici görüntü yakaladı. 2012’de Andromeda’nın çift çekirdekli görüntüsünü yayımlayan teleskop, 2014’te yayımlanan görüntüde de başka bir sarmal galaksi Messier 83’ün çift çekirdeğini gözler önüne sermişti.

Independent Türkçe, NASA