Binlerce yılda tekrar vahşileştiler: Dingoların ataları Endonezya'daki evcil köpeklerle aynı

Yapılan yeni genetik araştırma Avustralya'nın yaban köpekleri dingoların binlerce yıl önce Güneydoğu Asya'daki evcil köpek ırkından farklılaştığını keşfetti

Dingolar Avustralya kanunlarına göre ülkenin yerli hayvanlarından biri olarak tanınıyor (AFP)

Avustralya'da yaşayan vahşi köpek ırkı dingoların evrimlerinin bir aşamasında evcil hayvanlar olduğu biliniyor ancak kökenleri hakkındaki gizem varlığını koruyordu.

Hakemli bilim dergisi Nature'da yayımlanan yeni bir genomik çalışma evcilleştikten sonra tekrar vahşileşen bu hayvanlar hakkında kışkırtıcı bulgular elde etti.

Yeni çalışmanın başyazarı, İsveç'teki Kraliyet Teknoloji Enstitüsü'nün Gen Teknolojileri Bölümü'nde görevli Profesör Peter Savolainen, dingoların binlerce yıl önce Asya'daki evcilleşmiş köpeklerden geldiğini söyledi.

Genetik incelemelere göre dingoların vahşileşme ve Avustralya'ya göç serüveni bundan 8300 yıl önce başladı. Dingoların ataları bugün Endonezya'daki köylerde bulunan köpeklerle aynı.

Savolanien şu ifadeleri kullandı: "Filogenez, nüfus yapısı ve demografi analizlerimizin yanı sıra doğal seçilim analizi de dingoların genetik olarak evcil köpekten ayrı bir popülasyon olduğunu ortaya koydu. Davranış, beslenme ve üremeyle ilgili genler dingoların insanlarla beraber değil vahşi doğada yaşamaya adapte olması için evrimleşti."

Daha önceki araştırmalar dingolarla Güneydoğu Asya'daki evcil köpekler arasında bağlantı olduğunu göstermiş ancak Avustralya'ya ne zaman göç ettikleri ve göç rotaları hakkındaki sorular yanıtsız kalmıştı.

Profesör Savolainen elde edilen yeni bulguların dingoların bundan 9900 yıl önce Doğu Asya'nın güneyindeki yerli köpeklerden ayrılıp Güneydoğu Asya'nın kıyılarına göç etmesiyle ve nihayetinde Avustralya'ya ulaşmalarıyla bu sürecin başladığını gösterdiğini söyledi.

Ardından dingoların fenotipsel ve genetik olarak ayrı bir vahşi köpek türü olmaya doğru 8 bin yıllık geçiş süreci başladı.

Bilim insanlarının son incelemeleri ayrıca dingolarla kuzenleri Yeni Gine Şarkıcı Köpeği'nin köpeklerdense kurtlara daha yakın olduğunu da gösterdi. Savolainen "Bu vahşi köpeklerle evcil köpekler arasında beslenme açısından hatırı sayılır derecede farklılıklar var" dedi.

Vahşi köpekler çoğunlukla etle besleniyor. Evcil köpeklerse insanların temin ettiği ciddi oranda sebzeyi tüketiyor. Bu beslenme değişikliğini genler de yansıtıyor.

phys.org, Nature