Yeryüzündeki en eski kraterin yaşı hesaplandı

Günümüz Avustralyası'na düşen meteor iklimin değişmesine sebebiyet vermiş olabilir

Bilim insanları 5 milyon yıllık hata payı olabileceğini belirtti (NASA)

Bilim insanları, Dünya'ya çarpan ve yeryüzünde bugüne kadar korunmuş en eski çarpışma yapısını oluşturan meteorun kesin tarihini belirlediklerine inanıyor.

Araştırmacılar, Batı Avustralya'daki Yarrabubba kraterinin bilinen en eski ikinci kraterden 200 milyon yıl daha yaşlı olduğunu belirtiyor.

Meteor bu alana 2 milyar 229 milyon yıl önce çarpmış.

Nature Communications adlı bilimsel yayında henüz yayımlanan çalışmada araştırmacılar, kraterde bulunan, çarpmanın etkisiyle kristal yapısı bozulan mineralleri kullanarak teknolojik metotlarla kraterin tarihini belirlediklerini ifade ediyor.

Bu tür kraterlerin yaşını belirlemek zor olabiliyor. Tektonik ve erozyon nedeniyle toprak katmanın hareket etmesiyle Dünya'nın yüzeyi zamanla değişirken çok eski kraterlerin tespiti de güçleşiyor.

Geçmişte Avustralya ve Afrika'nın bazı bölgelerinde, çarpma sebebiyle civara saçılan iki milyar yıldan daha eski olduğu düşünülen parçalar bulunmuştu. Ancak bu parçaların kaynağı olan, çarpma kraterleri tespit edilememişti.

Bilim insanları artık Yarrabubba kraterinin yaşını kesin olarak belirleyerek uzun zamandır dünyanın en eskisi olarak kabul edilen çarpışma yapısına belirli bir yaş verdi.

Araştırmacılar, meteorun Dünya'ya, beş milyon yıllık hata payıyla, 2 milyar 229 milyon yıl önce çarptığını söylüyor.

O dönem Dünya büyük oranda buzla kaplıydı ve aynı bölgede buzullar oluşuyor olmalıydı. Simülasyonlara göre, eğer krateri oluşturan meteor, kıtasal buzul tabakasına çarpmışsa, atmosfere yaklaşık 5 trilyon ton su buharı salınmış olabilir.

Bilim insanları bu durumun Dünya iklimini temelden değiştirebileceğini belirtiyor. Meteor, çarpma anında tüm dünyayı etkisi altında bulunduran "Kartopu Dünya" diye bilinen dönemi sonlandıran sera etkisini yaratmış dahi olabilir.

Araştırmanın yazarlarından, Curtin Üniversitesi'nden Chris Kirkland, "Orta-Batı Avustralya'da, Sandstone ve Meekatharra arasında bulunan Yarrabubba'nın uzun yıllardır çarpışma yapısı olduğu biliniyordu fakat yaşı tam olarak belirlenmemişti" dedi.

Artık Yarrabubba kraterinin, genel olarak erken Kartopu Dünya diye anılan, atmosfer ve okyanusların evrimleşerek daha çok oksijene sahip olduğu, birçok kıtadaki kayaların tortulaşarak buzul şartlarına maruz kaldığı dönemin tam olarak sonunda meydana geldiğini biliyoruz.

Independent Türkçe için çeviren: Kerim Çelik