Güneşten bile eski yıldız tozu bulundu

Bir göktaşında Dünya üzerindeki en eski madde keşfedildi. Amerikalı ve İsviçreli bilim insanları, 1969 yılında Avustralya'ya düşen Murchison gök taşından elde ettikleri parçaların 7 milyar yaşında olduğunu duyurdu

Fotoğraf: Reuters

1969 yılında Avustralya'ya düşen Murchison göktaşında, yaklaşık 4,6 milyar yıl önce oluşan Güneş'ten ve Güneş Sistemi'nden daha eski mineral parçacıklarının bulundu. Araştırmanın sonuçları "Proceedings of the National Academy of Sciences" dergisinde yayımlandı.

Amerikalı ve İsviçreli uzmanlar, inceledikleri 40 parçacıktan bazılarının 5 ila 7 milyar yaşında olduğunu, bu durumun parçacıkları, Dünya'da bilinen en eski maddeler haline getirdiğini açıkladı.

Çalışma ekibinin lideri ve Chicago Üniversitesinde görevli bilim adamı Philipp Heck, mineral parçacıkları için "Yıldızların gerçek numuneleri, gerçek yıldız tozları" ifadesini kullandı.

Küçük ve orta büyüklükte yıldızlar yaşamlarının sonlarına yaklaştıklarında kırmızı devlere dönüşüyor ve dış katmanları patlıyor. Gök bilimciler genişleyen bu madde bulutlarını gezegensel nebula olarak adlandırıyor.

Zaman içinde gezegensel nebula içindeki maddeler soğuyor, katılaşarak toz ve mineral parçacıklarını oluşturuyor. Dünya'ya düşen bazı göktaşları bu parçacıkları muhafaza ediyor.

AA